Montag, 24. September 2018
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In der Euro - GA Newsgroup köchelt das Mogas - Thema wieder einmal auf.
Ein Mitglied ist grad dabei, TB9 - Eigner zusammenzutrommeln, um gemeinsam ein STC (um kolportierte 30.000.- EUR) gemeinsam zu stemmen. Ich mach hier darauf ausfmerksam, falls sich unter uns interessierte TB 9 - Eigner befinden sollten.
Mogas STC für die TB-9

LG Axel der Aerotekt

PS: Interessant in diesem Zusammenhang finde ich den Beitrag eines US-Amerikaners, der seine Erfahrungen mit dem teilweise in USA noch verfügbaren, alkoholfreien 'Autogas' beschreibt, das um 15 - 20 % mehr an Leistung bringen soll. Was sagen die Motorenauskenner zu derlei Erfahrungen? Die 'alten Hasen' und Experten für alles hierzulande können ja über Mogas gar nicht genug matschgern. Was ist aber wirklich dran? Liest hier auch ein 'gelernter' Flugzeugmotoren-Techniker mit?
vor etwa 6 Jahren
·
#1628
PPS: Interessanter Beitrag heute im Euro-GA Forum. Wenn das keine Ente ist, und nicht auch eine Lawine kostet, wäre das sicher die sinnvollere Variante:


A_and_C
30-Sep-18 05:59
20

I find it difficult to see the real advantage of MOGAS as firstly there is only one brand of MOGAS available in the UK that is free of any ethanol. Ethanol is a real problem for some of the seals in the fuel system and recent experience with seals in a motorcycle fuel system leave me not wanting ethanol in the fuel tank of a machine I own unless unavoidable.

Rather than looking to put MOGAS in your aircraft I would suggest that there is an electronic ignition system that will shortly be certified in Europe ( it’s already certified in EASA land if you have an FAA type certificate) and the indications are that this can save about 1USG/ hr in normal operation and up to 20% furl burn above 10,000 ft.

With the advantages of better starting, smoother running and lower fuel consumption this would seem to offer far more advantages than trying to put cheap fuel that eats seals and is prone to vapour lock into your aircraft.

To this I should say that the previous owner of my aircraft used MOGAS, he would take off and land with AVGAS from the wing tanks and cruse on MOGAS that he put in the main tanks when you selected the MOGAS tank you got a 50 RPM drop and about 100F rise in EGT resulting in a 3-4 Kt reduction in cruise speed…………….. I did not like the whole idea and after I took delivery of the aircraft I burnt the main tank almost dry and the aircraft has never seen MOGAS since.
Last Edited by A_and_C at 30 Sep 06:05
Pilot
A_and_C


https://www.euroga.org/forums/maintenance-avionics/7543-tb-9-owners-great-news-tb9-mogas-stc?page=2

LG Axel der Aerotekt

PPPS: ich werde auch immer skeptischer diesem Mogas gegenüber, wegen einem Tausender im Jahr an Mehrkosten bei Avgas würde ich jedenfalls jetzt auch keine Spompernadeln mehr machen
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